کتاب استخر های خانگی به زبان ساده« بخش 2: آب بندی استخر »

بخش 2: آب بندی استخر

تعداد بازدید : 698
آخرین بروزرسانی : 1402/11/17

Print

0
  
25 1401 اردیبهشت

فهرست مطالب فصل 6:

6-2- آب بندی استخر

 

 

 

 

 

 

 


6-2- آب بندی استخر:

بعد از سیمانکاری استخر مرحله ی آب بندی آغاز می شود. اگر تمام مراحل قبل (لوله کشی، بتن ریزی و سیمانکاری) با اصول مهندسی انجام شده باشد، مرحله آب بندی استخر با چالش کمتری رو به رو خواهد شد. قبل از شروع آب بندی بهتر است دوباره سطوح به طور کامل با پمپ کارواش شسته شوند.
برای آب بندی استخرها روش ها و مواد و مصالح بسیاری وجود دارد که بیشترین آن آب بندی های دو جزئی یعنی یک جزء پودری شکل و یک جزء چسب است.
آب بندی استخرها باید به گونه ای انجام شود که لایه ی ماده ی آب بند کمی ضخامت و خاصیت الاستیسیته داشته باشد تا بتواند در مقابل ترک های ریز مقاومت کند. بعضی از شرکت های تولید کننده ی مواد آب بند توصیه می کنند برای افزایش خاصیت کشسانی عایق از فایبر مش نیز استفاده شود.

 


قبل از شروع آب بندی بهتر است گوشه های استخر مانند کف، بدنه و دور لوله ها را به روش کارآمد مصلح و آب بندی کرد.
گوشه های استخر بیشترین تنش را تحمل خواهد کرد و بیشتر از این نقطه ها ترک خواهیم داشت.
از آنجایی که بیشترین نیرو از جانب آب به پایین ترین قسمت دیواره استخر است و با عمق استخر نیز رابطه مستقیم دارد باید برای این قسمت تمهیدات بیشتری در زمینه سازه و آب بندی در نظر بگیریم.
برای مصلح کردن گوشه های استخر اگر پارچه های مخصوص و وارداتی در دسترس نبود می توان از پارچه متقال با تراکم متوسط استفاده کرد.

 


روش اجرای عایق کاری با عایق های دو جزئی معمولا با فرچه می باشد. قبل از استفاده ی دستور العمل شرکت سازه ی عایق دقت کنید که درصد اختلال هر جزئی چقدر است و چند مرحله و به چه ضخامتی باید عایق را اجرا کرد.

 


اگر بخواهیم خطر ترک های مویی سیمان کاری استخر را بیش از پیش کم کنیم می توانیم با استفاده از توری مش پلیمری در بین لایه های آب بندی سطح استخر آن را در برابر ترک ها مقاوم تر کنیم. بعد از آب بندی و قبل از اجرای سرامیک حتما استخر را آب کنید و تست آب بندی انجام دهید؛ چون پس از اجرای سرامیک تقریبا آب بندی مجدد غیر ممکن است.

 

فیلم اجرای آببندی توسط پدیده استخر
 
 

تست آببندی توسط کارشناس پدیده استخر

 

 
 
 

 

بازگشت به فهرست

برو به:

صفحه قبل

صفحه بعد

فصل بعد

فصل قبل

 

 


نظراتـــــــــ