کتاب استخر های خانگی به زبان ساده« بخش 10: تهویه استخر »

بخش 10: تهویه استخر

تعداد بازدید : 890
آخرین بروزرسانی : 1402/11/18

Print

0
  
25 1401 اردیبهشت

فهرست مطالب فصل 3:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تهویه مناسب برای حفظ و بهبود کیفیت هوا و کنترل رطوبت استخر ضروری است. با توجه به تبخیر مداوم آب استخر، رطوبت هوای فضای استخر بسیار بالا است. دما و رطوبت بالا شرایطی مشابه شرجی ایجاد می کند که موجب احساس نامطلوب در افراد می شود. از این رو نصب سیستم تهویه مناسب در استخر سرپوشیده به منظور برآورده کردن معیارهای آسایش افراد ضروری است. از طرفی، ذرات معلق و گازهای متصاعد شده ناشی از تصفیه آب، می تواند سلامتی افراد را دچار مشکل نماید. همچنین دمای بسیار پایین هوای تازه ورودی می تواند موجب شوک حرارتی شود.

سیستم تهویه استخر باید به گونه ای باشد که ضمن خارج کردن مواد مضر از فضا، هوایی با دمای مطلوب را وارد محیط کند و دما و رطوبت را در حد مطلوب کنترل نماید. نهایتا دمای هوا، رطوبت زیاد و غلظت ذرات معلق و مواد خورنده در هوا شرایطی را ایجاد می کند که به ساختمان و تاسیسات استخر آسیب برسد. لذا سیستم تهویه مناسب برای جلوگیری از خرابی و تعمیرات پرهزینه ضرورت دارد.

 

در سیستم های قدیمی برای تامین هوای تازه مورد نیاز در ساختمان، از فن های تامین هوا و تخلیه هوا و یا دستگاه های هواساز استفاده می شد. لیکن یکی از چالش های اصلی فن ها و دستگاه های هواساز، اتلاف انرژی ناشی از تعویض هوا در آنها است. چرا که هوایی که با صرف انرژی زیاد گرم شده است، از سالن استخر تخلیه شده و به جای آن هوای سرد بیرون وارد ساختمان می شود. بدیهی است، رساندن دمای هوای ورودی به حد مطلوب مستلزم صرف انرژی زیادی است.

 

در واقع انرژی که همراه هوای تهویه از ساختمان خارج  می شود بسیار زیاد است. (در صورتیکه دمای بیرون 5 درجه و دمای داخل 30 درجه سانتیگراد باشد، انرژی مورد نیاز برای گرم کردن 5100  مترمکعب  (3000 cfm)  هوای تازه در ساعت بیش از 145000 BTU خواهد بود. با بازیافت انرژی هوای خروجی و گرم کردن هوای ورودی با جذب گرمای هوای خروجی می توان ضمن جلوگیری از اتلاف انرژی، دمای هوای ورودی به استخر را به دمای مطلوب نزدیک کرد.

 

شما می توانید برای خرید دستگاه تهویه استخر اوشن تک کلیک کنید:

خرید دستگاه تهویه استخر اوشن تک

 

 

با توجه به موارد ذکر شده اوشن تک جهت تهویه محوطه استخر سه راهکار ارائه می نماید:

 

راهکار اول:

دستگاه هواساز کامل :

استفاده از یک دستگاه هواساز پیشرفته با قابلیت استفاده مجدد از هوای برگشتی، تأمین هوای تازه، بازیافت انرژی و رطوبت‌گیری.

این سیستم متشکل شده از یک دستگاه هواساز هیت ریکاوری دار به ظرفیت های هوادهی درخواستی، با استراکچر آلومنیومی ، دارای بدنه دوجداره (با ضخامت 50 میلیمتر) ساخته شده از ورق کامپوزیت آلومنیوم (مقاوم در برابر خوردگی و رطوبت) ، مبدل حرارتی پلیمری با راندمان بالا، دو فن دمنده سانترفیوژ با الكتروموتور موتوژن جهت تامین هوای تازه و هوای برگشت، کویل گرمایش،دریچه بازدید، دمپرهای داخلی آلومینیومي برای کنترل کارکرد دستگاه در مود های مختلف کاری و فیلتر آلومینیومي قابل شستشو .

 

 

در دستگاه تهویه با قابلیت بازیافت حرارت  (Heat Recovery Unit)از مبدل حرارتی هوا به هوا برای تبادل حرارت بین هوای تازه ورودی و هوای خروجی استفاده شده است. در واقع هوای خروجی از ساختمان در مبدل صفحه ای پلیمری (که سازگاری کامل با شرایط هوای استخر داشته و در مقابل رطوبت و مواد خورنده از قبیل گاز کلر کاملا مقاوم است)، بدون اینکه با هوای تازه ورودی برخورد مستقیم داشته باشد، گرما را به هوای تازه ورودی داده و آن را گرم می کند.

 

دستگاه HRV-AHU مخصوص استخر، در تمامی طول سال (فصول سرد و گرم و معتدل) کارایی داشته و ضمن بازیافت انرژی کیفیت هوای استخر و رطوبت آن را در شرایط مطلوب کنترل می نماید. لازم به ذکر است، در فصل گرم سال نیز، در صورتیکه دمای هوای بیرون بیش از حد زیاد باشد به طوریکه نیاز به کار سیستم سرمایشی در داخل استخر باشد، هوای تازه ورودی با بازیافت سرمای هوای خروجی از سالن، خنک تر شده و با صرف انرژی کمتری توسط سیستم سرمایشی به دمای مطلوب می رسد.

 

یکی از قابلیت های مهم هواساز هیت ریکاوری کامل، امکان کارکرد آن در حالت های کاری مختلف با هدف حفظ کیفیت هوای استخر در بهترین وضعیت و بهینه سازی مصرف انرژی و با کنترل فن ها، دمپرها و شیر کویل گرمایشی دستگاه است.  سیستم کنترلی با استفاده از سنسورهای دما و رطوبت هوای محیط بیرون و داخل استخر، حالت (مود) کاری دستگاه را تعیین کرده و بر اساس آن با تنظیم وضعیت دمپرها و شیر کویل گرمایشی و کارکرد فن ها حالت کاری سیستم را در حالت مناسب کنترل می نماید. دستگاه امکان کارکرد در 7 حالت کنترلی مختلف را دارد که در ادامه توضیح داده شده است.

 

1- حالت کنترل رطوبت با تعویض هوا و بازیافت گرما

با خروج هوای مرطوب و جایگزینی آن با هوای تازه خشک، رطوبت نسبی استخر کاهش یافته در محدوده مجاز کنترل می شود. گرمای داخل استخر با عبور هوا از روی مبدل حرارتی صفحه ای بازیابی شده و به هوای تازه ورودی منتقل می شود. در صورتیکه دمای هوای بیرون کم باشد، در مسیر هوای خروجی کندانس ایجاد می شود که در سینی تقطیر جمع شده و از طریق لوله درین تخلیه می گردد.

 

 

2- حالت کنترل رطوبت با تعویض هوا و بازیافت گرما + گرمایش

این حالت کاری برای فصل سرد سال می باشد. در این حالت کاری، کنترل رطوبت و بازیابی گرما همانند حالت قبل انجام می شود. به علاوه، دمای هوای تازه پیش گرم شده در کویل گرمایشی مجددا افزایش می یابد تا به حد مطلوب برسد.  کندانس ایجاد شده در مسیر هوای خروجی در سینی تقطیر جمع شده و از طریق لوله درین تخلیه می گردد.

 

 

3- حالت صرفه جویانه انرژی

این حالت کاری برای کاهش مصرف انرژی گرمایشی استفاده می شود. در این حالت، سیستم کنترلی (بسته به شرایط بهره برداری و محیطی)، با تنظیم دمپرها  بخشی از هوا را از طریق هوای تازه تامین کرده و بخش دیگر را از طریق هوای برگشتی تامین می نماید. تا ضمن حفظ کیفیت هوا و رطوبت در حد مطلوب، مصرف انرژی نیز به کمترین حد خود برسد. این حالت کاری برای فصل سرد سال که امکان گرمایش استخر با 100% هوای تازه وجود ندارد هم کارایی دارد.

 

 

4- حالت گرمایش و کنترل دما

این حالت کاری برای فصل سرد سال و زمانی می باشد که دمای هوای استخر خیلی پایین آمده است. در این حالت دستگاه مانند یک فن کویل گرمایشی عمل می کند و با چرخاندن هوای داخل استخر از مسیر کویل گرمایشی، دمای هوای استخر را تا حد مطلوب افزایش می دهد. این حالت کاری معمولا موقت است و بعد از افزایش دما، دستگاه در یکی از حالت های 1 تا 3 کار می کند.

 

 

5- حالت تهویه هوای تازه

این حالت کاری برای مواقعی است که فشار هوای استخر بیش از حد کم شده و موجب نفوذ هوای سرد بیرون به داخل فضای استخر و ایجاد شوک حرارتی می شود. در این حالت تنها هوای تازه وارد فضای استخر می شود و فن هوای اگزاست خاموش است.  این حالت کاری موقت است و بعد از افزایش فشار، دستگاه در یکی از حالت های 1 تا 3 کار می کند.

 

 

6- حالت تخلیه هوای داخل

این حالت کاری برای مواقعی است که سطح آلاینده ها و بو در داخل استخر بیش از حد افزایش یافته است. کاربرد دیگر این حالت برای مواقعی است که فشار هوای استخر نسبت به فضاهای مجاور مثبت شده و موجب نفوذ بو و مواد آلاینده به فضاهای مجاور (مسکونی یا اداری) می شود. این حالت کاری موقت است و بعد از کاهش سطح بو و آلاینده ها و یا کاهش فشار، دستگاه در یکی از حالت های 1 تا 3 کار می کند.

 

 

7- حالت یخ زدایی

در صورتیکه هوای بیرون خیلی سرد باشد (معمولا کمتر از منفی 5 درجه سلسیوس، کندانس تشکیل شده در مسیر هوای خروجی یخ می زند. برای یخ زدایی لازم است تا بصورت دوره ای مسیر هوای سرد ورودی بسته شود و یخ های ایجاد شده با گرمای هوای گرم برگشتی ذوب شود. مدت زمان کارکرد دستگاه در این حالت کاری با توجه به دمای محیط بیرون توسط سیستم کنترلی تعیین می گردد.

 

 

راهکار دوم:

دستگاه هواساز هیت ریکاوری دار زیرسقفی

این دستگاه نیز قابلیت استفاده مجدد از هوای برگشتی، تأمین هوای تازه، بازیافت انرژی و رطوبت‌گیری را دارد و در ظرفیت های 600cfm  تا2000cfm تولید می شود. با توجه به حجم هوای عبوری از دستگاه، دارای ابعاد کوچکتری می باشد. این موضوع سبب می شود که دستگاه را در زیر سقف جانمایی کرد. جهت زدودن رطوبت در این سیستم، می توان از دستگاه رطوبت گیر موضعی استفاده کرد.

 البته باید توجه داشت که کنترل رطوبت با تأمین هوای تازه دو مقوله مجزا هستند و نباید یکی فدای دیگری شود. یعنی اگر رطوبت‌گیر استفاده می‌کنیم تنها رطوبت سالن استخر را کنترل کرده‌ایم ولی هنوز موضوع هوای تازه را برآورده نکرده‌ایم که برای این موضوع باید به اندازه نیاز هوای تازه تأمین کنیم.

 

 

راهکار سوم:

سیستم تهویه استخر مدولار

سیستم تهویه استخر مدولار؛ در واقع همان دستگاه هواساز زیر سقفی است با همان قابلیت وعملکرد. تفاوت آن با دستگاه ذکر شده، تفکیک شدن تجهیزات بصورت مستقل و نصب فن ها خارج از محوطه زون های استخر جهت امنیت بیشتر است  این امر سبب می شود بتوان سیستم تهویه استخر مدولار را در فضاهای مختلف محوطه استخر با توجه به شرایط پروژه، جانمایی و نصب کرد. جهت زدودن رطوبت در این سیستم، از دستگاه رطوبت گیر موضعی استفاده می شود.

سیستم تهویه مدولار متشکل شده است از چهار ماژول: فن باکس، فیلتر باکس، هیت ریکاوری و کویل باکس.

  • فن موجود در فن باکس با توجه به مجموع افت فشار طول کانال کشی و افت فشار ماژول های مورد استفاده در هر پروژه انتخاب می شود .
  • فیلتر باکس مناسب پروژه هایی است که در محیط آلوده ای قرار گرفته .
  • دستگاه هیت ریکاوری جهت بازیافت انرژی کاربرد دارد ودارای یک مبدل هوا به هوا میم باشد. از مبدل هوا به هوا برای تبادل حرارت بین هوای تازه ورودی و هوای خروجی استفاده شده است. در واقع هوای خروجی از ساختمان در مبدل صفحه ای پلیمری (که سازگاری کامل با شرایط هوای استخر داشته و در مقابل رطوبت و مواد خورنده از قبیل گاز کلر کاملا مقاوم است)، بدون اینکه با هوای تازه ورودی برخورد مستقیم داشته باشد، گرما را به هوای تازه ورودی داده و آن را گرم می کند.
  • کویل باکس نیز متشکل از یک کویل گرمایشی است که علاوه بر کویل گرمایشی قابلیت جانمایی یک عدد فیلتر را در داخل محفظه ماژول داراست.

 

در ادامه به توضیح قطعات و تجهیزات دستگاه ها می پردازیم:

استراکچر:

استراکچر دستگاه ها با استفاده از پروفیل الومینیومی اکسترود شده به همراه ایجینگ و آبکاری از آلیاژ 6063 و با استفاده از اتصالات متناسب با پروفیل ها ساخته شده است. اتصالات به کار رفته در دستگاه از جنس پلی آمید و یا آلومنیوم مقاوم در برابر شوک هاي مکانیکی و حرارتی و دارای استحکام و مقاومت بسیار خوب در برابر نور خورشید می باشد.

 

 بدنه:

  • ساختار بدنه دستگاه از نوع پنل های دوجداره می باشد که جداره خارجی آن از جنس پنل های Composite (آخرین تکنولوژی ساخت بدنه هواساز) می باشد. Composite استفاده شده با پوشش رنگ PVDF دارای بالاترین مقاومت در برابر خوردگی، رطوبت و نورخورشید می باشد. این نوع مواد علاوه بر استحکام زیاد، دارای طول عمر بسیار بیشتر از بدنه فولادی بوده و دارای خاص عایق حرارتی و صوتی بسیار بهتری است. همچنین علیرغم ضخامت بیشتر حدود 40% سبک تر از بدنه فولادی است.
  • عایقکاری پنل ها با استفاده از عایق پلی اورتان تزریقی و یا پشم سنگ به ضخامت دو اینچ با دانسیته 80kg/m³ خواهد بود.
  • شاسی دستگاه از ورق کربن استیل که پس از سوراخكاری توسط پانچ، رنگ پودری گردیده و با پیچ و مهره به یكدیگر متصل می گردند، ساخته می شود.
  • دستگاه جهت دسترسی به فن ها، فیلتر ها و مبدل حرارتی داراي درهای بازدید لولائی با لولا و دستگیره از جنس آلومنیوم و یا پلی آمید داراي نوار هوابندي قابلیت فشردگی و ارتجاعی بالا می باشد.
  • هوابندي سیستم با استفاده از خمیر آب بندي وهوابندي پایه پلی اورتان با ماندگاري بسیار طولانی در شرایط بهره برداري متفاوت با چسبندگی بسیار خوب به انواع ورق هاي گالوانیزه و پروفیل هاي آلومینیومی انجام پذیرفته است.
  • دستگاه داراي سیفون تخلیه درین در زیر کویل و مبدل حرارتی می باشد.
  • دمپرها بصورت فریم و تیغه آلومینیومی بوده که هر یك بصورت مجزا دارای واشر آب بندی می باشند. این دمپرها با چرخ دنده های پلی آمید به یكدیگر متصل گردیده و بصورت حرکت مخالف Opposite می باشند که این مهم در کاهش صدای عبور هوا بسیار مؤثر می باشد.

 

فن:

  • فن دستگاه های هواساز و فن باکس از نوع سانترفیوژ یا بکوارد، ساخت شرکت های معتبر داخلی بصورت مونتاژ کامل و بالانس شده بروش استاتیک و دینامیکی باشد.
  • الکتروموتور دستگاه ساخت شرکت موتوژن با برق ورودی 380/3/50 - IP54 می باشد.

 

کویل سرمایشی وگرمایشی:

-        کویل سرمایشی وگرمایشی از جنس مس  و ورق مورد استفاده در پره های کویل ها از آلومینیوم مواج سینوسی است و پس از جوشکاری تحت آزمایش نشت یابی به صورت مستغرق در آب قرار می گیرد .

-        امکان افزودن کویل سرمایشی از نوع DX  متناسب با اطلاعات فنی ارائه شده از سوی کارفرما وجود دارد.

 

فیلتراسیون

جهت فیلتراسیون هوا از فیلتر آلومینیومی قابل شستشو به صورت Angle Washable با لایه توری آلومینیومی موجدار و ساده که وجود لایه های متعدد به صورت یکی در میان ساده و سینوسی باعث استحکام خود فیلتر و زدودن ذراتی که ممکن است به ساختار دستگاه آسیب برسانند می شود.  در صورت درخواست کارفرما امکان افزودن فیلتر های کفي پلیتد، کیسه ای باقابلیت جذب ذرات 0.3 تا 1 میکرون  و فیلتر هایژنیک هپا به دستگاه وجود دارد.

 

 

مبدل حرارتی

مبدل حرارتی مورد استفاده از نوع پلیمری از نوع Cross flow  با بازده بازیافت حرارت تا 70%  (بازدهی بالاتر نسبت به مبدل های Counter flow مطابق EN308 ) و دمای کارکرد از 25- تا 50 درجه سانتیگراد، با چارچوب فلزی می باشد. طراحی و ساخت مبدل به گونه است که ضمن داشتن راندمان بازیافت حرارتی بالا، دارای استحکام کافی بوده و موجب ایجاد ارتعاش و صدا نمی گردد. افت فشار مبدل نیز به حداقل رسیده است. محل نصب مبدل در دستگاه به نحوی است که با باز شدن درب دستگاه، به راحتی امکان دسترسی به آن جهت تمیز کاری دوره ای وجود دارد. پلیمر استفاده شده در این مبدل دارای بالاترین مقاومت در برابر رطوبت و خوردگی می باشد که موجب شده است بعنوان بهترین گزینه جهت استفاده در تهویه استخر شناخته شود.

 

در صورت استفاده از دستگاه هواساز با قابلیت هوای برگشتی معمولاً دو شیوه‌ی اصلی برای تغذیه و برگشت هوا وجود دارد:
1. دریچه‌های ورود هوا در بالا؛
2. دریچه‌های برگشت هوا از پایین و برعکس


هر دو سیستم مزایای خاص خودشان را دارند و قابل استفاده هستند. در بسیاری از پروژه‌ها دریچه‌های ورودی هوا در پایین و دریچه‌های برگشت هوا در بالا است؛ زیرا هوای کلردار بالاتر از سطح آب قرار می‌گیرند که کیفیت هوا را کاهش می‌دهد. خروج یا برگشت هوا از این سطح، هوای بدون کیفیت را رقیق می‌کند.

درصورتی که دریچه‌های ورود و برگشت هوا در ارتفاع قرار بگیرند، باید توجه کرد که هوای ورودی بلافاصله با دریچه‌های برگشت، مکیده نشوند.

 

محاسبه حجم هوای مورد نیازمحوطه استخر: 

برای تهویه‌ی استخر، مقدار6 فوت مکعب در دقیقه در هر متر مربع از کل مساحت استخر و محیط اطراف آن یا مساحت خیس دور استخر قابل قبول است؛ به این معنی که بر حسب ارتفاع استخر، تقریباً بین 6 تا 8 بار تهویه هوا در ساعت مناسب می‌باشد اما این مقدار برای استخرهای تفریحی با سقف‌های کوتاه، باید به 10 برسد که البته طبق استاندارد ملی ایران 8 بار توصیه شده است. همیشه باید حداقل cfm 15 هوای تازه به ازای هر نفر در فضای باز موجود باشد و در این محاسبه باید تعداد شناگران، کارکنان و تماشاچیان محاسبه شود.


طبق استاندار اشری برای به‌دست آوردن حجم هوای مورد نیاز برای تهویه استخرها، مساحت محیط خیس یا همان A*B را بر عدد 2/5 لیتر بر ثانیه به ازای هر متر مربع ضرب می کنیم و عدد به دست آمده را با حاصل ضرب تعداد نفراتی که در محوطه A*C تجمع دارند (استفاده کننده یا تماشاگر ) در عدد 8 لیتر بر ثانیه (به ازای هر متر مربع) جمع می کنیم تا مجموع میزان هوای تهویه را به‌دست آوریم.

 

حداقل 30% هوای تازه در تمام انواع استخرها توصیه می شود اما برای استخرهای تفریحی، 35% مناسب‌تر است. در هرحال هوای استخر با تخلیه بیشتر هوا نسبت به ورود آن، باید در یک فشار منفی نگه داشته شود. این کار از انتقال رطوبت و سایر آلاینده‌های گازی به قسمت‌های دیگر ساختمان جلوگیری می‌کند. در سیستم‌هایی با هزینه‌ی اولیه‌ی کمتر، از 100% هوای بیرون استفاده می‌شود و دستگاه آن بر روی پشت بام نصب می‌شود. این نوع طراحی کارکرد انرژی خوبی ندارد؛ زیرا دستگاه در تمام مدت از 100% هوای بیرون استفاده می‌کند و هوای برگشتی ندارد.

برای کاهش رطوبت از هوای خارج استفاده می شود؛ بنابراین حجم زیادی از هوای تازه، برای تهویه مورد نیاز است. در بیشتر شرایط آب و هوایی دستگاه‌های تهویه مطبوع نیز مورد نیاز است. همچنین این دستگاه‌ها باید توانایی تأمین 100% هوای مورد نیاز را در زمان کلرزنی داشته باشند. در نهایت این دستگاه‌ها کیفیت هوای خوب، قیمت ارزان و هزینه‌های راهبری بالایی دارند.

 

کانال کشی:

کانال های تأمین هوا باید به گونه ای طراحی شوند که محیط برای شناگران سرد نشود؛ معمولاً سرعت هوا در سکوی استخرها باید زیر 25 فوت در دقیقه باشد. به منظور کاهش تبخیر آب باید از جریان مستقیم هوا به روی آب جلوگیری کرد که این امر موجب بهبود کیفیت هوای استخر می‌شود؛ زیرا هوای با کیفیت پایین را به سمت دریچه‌های برگشت می‌راند.

بارهای نهان زیاد، از ویژگی‌های استخرهای شناست که باید کنترل شوند تا زنگ‌زدگی و تقطیر در ساختمان به حداقل برسد. به این منظور می‌توان از هوای تازه با رطوبت مناسب استفاده کرد. در زمان‌هایی که رطوبت هوای بیرون زیاد است، ممکن است لازم باشد از گرمایش مجدد، برای کنترل رطوبت استفاده کرد. در برخی موارد از رطوبت‌گیرهای مکانیکی که دارای سیستم برگشت هوا می‌باشند، برای کنترل رطوبت استفاده می‌شود.
استخرهای مورد استفاده برای شنای آزاد، پذیرای تعداد زیادی از افراد است که فعالیت فیزیکی زیادی دارند؛ پس هوا باید در فضای استخر به گونه‌ای جریان پیدا کند که هیچگونه ناراحتی برای افراد داخل و خارج آب استخر به وجود نیاورد. سکوهای تماشاچیان باید دارای سیستم تأمین هوای مجزا باشد و هوای استخر تا حد امکان نباید برگشت داده شود یا از محل تماشاچیان تخلیه گردد؛ زیرا حاوی مقدار زیادی رطوبت است و بوی کلرآمین می‌دهد.
دیوار و کف گرم، آسایش حاضرین را افزایش می‌دهد. این عمل با استفاده از پرده‌ی هوای گرم در اطراف دیوارها و شیشه‌ها و استفاده از تشعشع و پانل‌های تشعشعی قابل انجام است.
رطوبت نسبی فضای استخر نباید کمتر از مقادیر توصیه شده باشد (55% تا 60%)؛ زیرا در اثر تبخیر سطحی، فردی که از استخر خارج می‌شود احساس سرما خواهد کرد و دیگر اینکه میزان تبخیر آب استخر افزایش می‌یابد و این مسأله سبب می‌شود تا نیاز بیشتری به گرم کردن آب استخر وجود داشته باشد، بنابراین ظرفیت تجهیزات گرمایش آب استخر افزایش می‌یابد.
رطوبت‌های بیشتر از میزان توصیه شده، خوردگی و مشکلات تقطیر و همچنین نارضایتی حاضرین را تشدید می‌کند. سرعت هوا در هیچ نقطه‌ای با ارتفاع 8 فوت بالاتر از کف استخر نباید از 25fpm تجاوز کند. در محل‌های استقرار تماشاچیان، سرعت هوا می‌تواند تا 50-40 FPM افزایش یابد مگر اینکه صندلی‌ها در جایی قرار داشته باشند که شناگران هم در آنجا حضور دارند.

  

 

  (پدیده استخر در ویدئو بالا توضیح می دهد که چرا استخرهای سرپوشیده به دستگاه تهویه نیاز دارند)

 

 

3-10-4- کارکرد هواساز مخصوص استخر

  
از استخر استفاده نمی‌شود (بدون رطوبت‌گیری)

 

در این حالت تنها کویل گرمایش فعال است و هوای تازه و اگزاست نداریم و دور فن در کمترین حالت طراحی است. مبدل بازیافت انرژی هم فعال نیست ورطوبت گیری انجام نمی‌شود.

 

 

از استخر استفاده نمی‌شود (با رطوبت‌گیری)

 

در این حالت، تنها کویل گرمایش، کمپرسور و کول رطوبت‌گیر فعال است. هوای تازه و اگزاست نداریم و دور فن در کمترین حالت طراحی است. مبدل بازیافت انرژی فعال.

 

 

 از استخر استفاده می‌شود (حالت زمستانه)

 

در این حالت، تمامی تجهیزات درحال کار است و هوای تازه و اگزاست هم انجام می‌شود. رطوبت‌گیری و مبدل بازیافت و کویل گرمایش نیز فعال است.

 

 


از استخر استفاده می‌شود (تابستانه برای آب و هوای معتدل با رطوبت نسبی کم)

 

در این حالت 100% اگزاست و 100% هوا تازه است که تنها مبدل بازیافت انرژی کار می‌کند. در شهرهای مرطوب مانند شمال ایران یا شهرهای ساحلی باید رطوبت‌گیری از هوای بیرون هم انجام شود.
برای استخرهای خانگی در صورت تهیه دستگاه بازیافت انرژی با راندمان بالا مانند90% می‌توان به سادگی برای شرایط آب و هوایی معتدل بدون کویل گرمایشی استفاده کرد و در صورت استفاده از دستگاه با راندمان پایین مانند 50% باید از کویل حرارتی استفاده کرد.

 

 

 

بازگشت به فهرست

 

 

تهویه:

اتاق نگهداري گاز كلر بايد داراي يك هواكش تهويه به انضمام كانال انتقال هوا از كف اتاق باشد كه هـوا را به نقطه امني در خارج از محوطه تخليه نمايد. يك هواكش نيز بايد در نزديكي سقف تعبيه شـود. هـواكش تهويه بايد به ازاء هر يك دقيقه يكبار هواي اتاق را تعويض نمايد. همچنين بايد يك هواكش اضافي در محـل نگهداري سيلندرهاي گاز كلر كار گذاشته شود.

 

يادآوري - كليد هواكش بايد در محلي خارج از محل نگه داري سيلندرهاي گاز كلر نيـز كارگذاشـته شـود تـا در موقـع بـروز حادثه بتوان هواي محل نگه داري سيلندرها را بدون ورود به محوطه آن تخليه نمود.

 

 

 برو به:

صفحه قبل

صفحه بعد

فصل بعد

فصل قبل

 

 


نظراتـــــــــ