حالتهاي كاري:

هدف حفظ كيفيت هواي استخر در بهترين وضعيت و بهينه سازي مصرف انرژي و با كنترل فن ها و دمپرها دستگاه انجام مي پذيرد. يكي از قابليتهاي مهم هواساز هيت ريكاوري ويژه استخر، امكان كاركرد آن در حالتهاي كاري مختلف است. كاركرد هواساز در حالتهاي مختلف با هدف حفظ كيفيت هواي استخر در بهترين وضعيت و بهينه سازي مصرف انرژي و با كنترل فن ها و دمپرها دستگاه انجام مي پذيرد.

 

1- حالت كنترل رطوبت با تعويض هوا و بازيافت گرما:
با خروج هواي مرطوب و جايگزيني آن با هواي تازه خشك، رطوبت نسبي استخر كاهش يافته در محدوده مجاز كنترل مي شود. گرماي داخل استخر با عبور هوا از روي مبدل حرارتي صفحه اي بازيابي شده و به هواي تازه ورودي منتقل مي شود.
در صورتيكه دماي هواي بيرون كم باشد، در مسير هواي خروجي كندانس ايجاد مي شود كه در سيني تقطير جمع شده و از طريق لوله درين تخليه مي گردد.

 


2- حالت كنترل رطوبت با تعويض هوا و بازيافت گرما + گرمايش:
قبل انجام مي شود. به علاوه، دماي هواي تازه پيش گرم شده در كويل گرمايشي مجددا افزايش مي يابد تا به حد اين حالت كاري براي فصل سرد سال مي باشد. در اين حالت كاري، كنترل رطوبت و بازيابي گرما همانند حالت مطلوب برسد.
كندانس ايجاد شده در مسير هواي خروجي در سيني تقطير جمع شده و از طريق لوله درين تخليه مي گردد.

 

3- حالت صرفه جويانه انرژي
اين حالت كاري براي كاهش مصرف انرژي گرمايشي استفاده مي شود. در اين حالت، سيستم كنترلي (بسته به شرايط بهره برداري و محيطي)، با تنظيم دمپرها بخشي از هوا را از طريق هواي تازه تامين كرده و بخش ديگر را كمترين حد خود برسد. از طريق هواي برگشتي تامين مي نمايد. تا ضمن حفظ كيفيت هوا و رطوبت در حد مطلوب، مصرف انرژي نيز به اين حالت كاري براي فصل سرد سال كه امكان گرمايش استخر با %١٠٠ هواي تازه وجود ندارد هم كارايي دارد.

 

4-حالت گرمايش و كنترل دما
اين حالت كاري براي فصل سرد سال و زماني مي باشد كه دماي هواي استخر خيلي پايين آمده است. در اين حالت دستگاه مانند يك فن كويل گرمايشي عمل مي كند و با چرخاندن هواي داخل استخر از مسير كويل گرمايشي، دماي هواي استخر را تا حد مطلوب افزايش مي دهد.
اين حالت كاري معمولا موقت است و بعد از افزايش دما، دستگاه در يكي از حالت هاي ١ تا ٣ كار مي كند.

 

٥-حالت تهويه هواي تازه
اين حالت كاري براي مواقعي است كه فشار هواي استخر بيش از حد كم شده و موجب نفوذ هواي سرد بيرون به داخل فضاي استخر و ايجاد شوك حرارتي مي شود. در اين حالت تنها هواي تازه وارد فضاي استخر مي شود و فن هواي اگزاست خاموش است.
اين حالت كاري موقت است و بعد از افزايش فشار، دستگاه در يكي از حالت هاي ١ تا ٣ كار مي كند.

 

٦-حالت تخليه هواي داخل
اين حالت كاري براي مواقعي است كه سطح آلاينده ها و بو در داخل استخر بيش از حد افزايش يافته است. كاربرد ديگر اين حالت براي مواقعي است كه فشار هواي استخر نسبت به فضاهاي مجاور مثبت شده و موجب نفوذ و مواد آلاينده به فضاهاي مجاور (مسكوني يا اداري) مي شود.
اين حالت كاري موقت است و بعد از كاهش سطح بو و آلاينده ها و يا كاهش فشار، دستگاه در يكي از حالت هاي 1 تا 3 کار می کند.

 

7-حالت يخ زدايي
در صورتيكه هواي بيرون خيلي سرد باشد (معمولا كمتر از منفي ٥ درجه سلسيوس، كندانس تشكيل شده در مسير هواي خروجي يخ مي زند. براي يخ زدايي لازم است تا بصورت دوره اي مسير هواي سرد ورودي بسته شود و يخ هاي ايجاد شده با گرماي هواي گرم برگشتي ذوب شود. مدت زمان كاركرد دستگاه در اين حالت كاري با توجه به دماي محيط بيرون توسط سيستم كنترلي تعيين مي گردد.